Gelatine is gezond! Nieuw licht op wat we eigenlijk al wisten, maar weer vergeten zijn!

gelatine

Waarom gelatine belangrijk is en waarom wij veel te weinig daarvan binnen krijgen.

Wat is gelatine:

Gelatine verkrijg je door botten, kraakbeen en huid van dieren (bijvoorbeeld varkens, rundvee, gevogelte of vis) te koken. Door de verhitting verandert het collageen dat in het bindweefsel zit in gelatine. Gelatine is dus een gehydroliseerde form van collageen. Het is doorzichtig, van zichzelf smaakloos en wordt veelvuldig gebruikt als bindmiddel bij de bereiding van snoepjes, toetjes en desserts en jam.

Gelatine bestaat uit Aminozuren. Het bevat bijna alle essentiële aminozuren; dat wil zeggen alle aminozuren die je niet zelf kunt aanmaken. Ook bevat het hoge concentraties Glycine en Proline die onder de niet essentiële aminozuren vallen. Ons lichaam kan deze niet essentiële aminozuren in principe zelf aanmaken. Wij krijgen echter, omdat wij inmiddels vooral mager vlees eten, vaak niet genoeg van deze aminozuren binnen.

Wat doet gelatine:

5 voorbeelden waar is gelatine goed voor is.

  1. De darm:

    Gelatine zorgt voor het herstel van de darmwand en is daarmee belangrijk voor mensen met voedselallergie, gevoeligheden, spijsverteringsproblemen en leaky gut, of te wel lekkende darm Syndroom.

    Bij lekkend darm syndroom is de darmwand beschadigd. Omdat de darmwand een uitermate belangrijke barrière is, die ervoor zorgt dat schadelijke stoffen die vrijkomen bij de vertering niet in het bloed terecht komen, is het van belang dat het darmslijmvlies niet beschadigd of ontstoken raakt. Bij beschadiging kunnen kleine gaatjes ontstaan waardoor schadelijke stoffen, half verteerd eten bacteriën en gisten in het bloed belanden en zich verspreiden in het lichaam. Wat zo denkt men de oorspronkelijke oorzaak/de eerste aanzet kan zijn voor de ontwikkeling van een groot aantal ziektes (zoals voedselallergie, schildklierproblemen, auto-immuunziekte, artritis en dementie).

  2. De maag

    Gelatine, of Glycine in gelatine om precies te zijn, stimuleert de maagzuur productie en verbeterd daarmee de vertering en de opname van nutriënten. In tegenstelling tot wat wij vaak denken, namelijk dat maagzuur niet goed is omdat het zuurbranden veroorzaakt is het echte probleem een tekort aan maagzuur Omdat de inhoud van de maag bij een tekort aan maagzuur langer in de maag blijft liggen begint de voedselbrij te gisten en te rotten. Dit zorgt voor een opgeblazen gevoel en oprispingen. Het is niet alleen dat oprispingen en brandend maagzuur je slaap kunnen bederven een tekort aan maagzuur veroorzaakt een slechte vertering van proteïnes en een tekort an mineralen.

  3. Huid en haar

    Dat Collageen belangrijk is voor de huid is inmiddels al vrij bekend, dank zij alle crèmes die promoten dat ze versterkend werken. Onze huid bestaat voor een groot deel uit collageen. Als je ouder wordt neemt de hoeveelheid en aanmaak van collageen af. Het bindweefsel wordt minder stabiel waardoor er rimpels ontstaan.

    Om dit tekort aan te vullen moet je dus zorgen voor meer Collageen. Smeren van collageen helpt echter niet omdat de moleculen te groot zijn, en daarom niet doordringen door de epidermis de opperhuid. Het eten van Collageen of gelatine daarentegen heeft een positief effect op je huid en de celvernieuwing

    De Proline in gelatine en versnelt de wond genezing en gaat degeneratie van het bindweefsel tegen waardoor het verouderingsproces vertraagt wordt.

  4. Spieren en gewrichten:

    Gelatine kan bijdragen tot het soepel houden van spieren en gewrichten. Omdat je lichaam als je ouder wordt minder collageen aanmaakt/ c.q. het aanwezige collageen wordt afgebroken ontstaat er stijfheid, pijn en in je spieren en gewrichten. Gelatine werkt pijnstillend en ontstekingsremmend ook zorgt het voor herstel van de gewrichten.(bron) De aminozuren helpen ook bij de spieropbouw. (Zoals de sporters onder ons al weten)

  5. Betere stemming en Goede Slaap:

    Glycine zorgt voor een lagere lichaamstemperatuur waardoor je beter slaapt. Het verbeterd de slaapkwaliteit en slaap stabiliteit. Tegelijkertijd zorgt Glycine daarvoor dat je overdag helderder bent en minder slaperig.

    By maintaining the low core body temperature during sleep, glycine increases sleep stability, and improves sleep quality. The sleep-restorative effects appear as a tertiary benefit.” (volgens japans onderzoek) 

    Het aminozuur Glycine in Gelatine werkt als remmende neurotransmitter in de hersenen en het ruggenmerg. Het verminderd angst en emotionele stress door zijn antagonistische (elkaar tegenwerkende) werking op Noradrenaline. Noradrenaline is een neurotransmitter die vrijkomt bij stress. Glycine neutraliseert het vrijgekomen Noradrenaline en verminderd daardoor gevoelens van angst en paniek.

Als je meer wilt weten kun je hier nog verder lezen.

Hoe kom je aan goede gelatine.

Als je meer gelatine wilt eten omdat het goed is voor je lichaam zorg er dan voor dat je goede gelatine c.q. basis voor gelatine koopt. De meeste gelatine die je zo in de winkel kan kopen om te koken is gemaakt van varkenshuid of koeienhuid. Voor goede gelatine heb je echter ook botten en kraakbeen nodig en die moeten van een goede bron komen, dus van biologische kippen of gras gevoerde runderen.(bijvoorbeeld deze) Omdat a een goede gezondheid van de beesten ook invloed heeft op de kwaliteit van het collageen dat zij aanmaken. Ook als je zelf bouillon wilt maken, wat een fantastische manier is om meer gelatine binnen te krijgen, zorg dan voor een goede basis. Hierbij nog een tip/of waarschuwing: Warm de zelfgemaakte bouillon nooit op in de microwave, hierdoor verandert de structuur van Proline wat dan weer helemaal niet zo gezond is.

Er wordt gezegd dat bouillon gemaakt van kippen uit de bioindustrie minder goed stolt (ik ben benieuwd of dat zo is, dus ik kom hier nog op terug, als ik het zelf heb uitgeprobeerd)

Een andere lekkere manier om gelatine binnen te krijgen vind je hier (gezonde snoepjes)

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Misschien vind je dit ook leuk

Geef een reactie